Matematikdidaktik för ämneslärare 1
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, N0006P
Stängd
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-23566
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 44 2023 - v. 2 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2023
Anmälan till fristående kurs
LTU-23566
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 44 2023 - v. 2 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2023
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
7,5 högskolepoäng, nybörjarkurs på grundnivå, N0006P
Stängd
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
För programstudenter
LTU-23566
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 44 2023 - v. 2 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2023
Anmälan till fristående kurs
LTU-23566
Stängd
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 44 2023 - v. 2 2024, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2023
Enstaka fristående platser finns. Kursen ingår i ett program.
Kontakt
Timo Tossavainen
- Professor tillika ämnesföreträdare
- 0920-493698
- timo.tossavainen@ltu.se
- Timo Tossavainen
Uppdaterad:
Sidansvarig: Studentrekryteringen