Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen.
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.
Anmälan till fristående kurs
LTU-23691
Öppen för sen anmälan!
Matematikdidaktik för ämneslärare 1
Period 2 - 2, v. 45 2024 - v. 3 2025, ej modulsatt, LuleåNormalDagtid 50%Höst 2024
Kursen ger kunskap om olika teorier om lärande i matematik samt heltalens egenskaper. Den innehåller också en introduktion till matematikfilosofi i olika tider. Kursen passar för alla som vill undervisa matematik i åk 7–9 och i gymnasieskolan.
De teorier som diskuteras under kursen är bland annat APOS teorin, Sfards teori om operationell och strukturell förståelse i matematik samt socialkonstruktivism. Lärande i matematik granskas både som tillägnande och deltagande. Kursen handlar också om bevisföring som inlärnings- och undervisningsmetod. Innehållet av kursen bygger på resultat av flera empiriska studier om lärande i matematik samt elementär talteori. Kursens arbetsformer utgörs av föreläsningar, gruppövningar, seminarier samt uppgifter som kan utföras individuellt och i grupp. Examination sker genom individuella skriftliga kursuppgifter och projektarbete som redovisas muntligt och skriftligt. Obligatoriskt deltagande krävs i vissa moment.