Svenska med didaktisk inriktning
Inom utbildnings- och forskningsämnet svenska med didaktisk inriktning är lärande- och undervisningsfrågor kring bland annat språk, litteratur och medier i centrum.
Svenska med didaktisk inriktning är ett ämnesdidaktiskt fält som dels relaterar till skolans svenskämne på olika nivåer, dels på ett vidare plan handlar om barns, ungdomars och vuxnas språkliga och kulturella förutsättningar att bli delaktiga i skola och samhälle. I forskningsfältet är frågor om meningsskapande genom olika uttrycksformer och medier centrala, liksom frågor om språkutveckling och dess relation till identitetsskapande. Ämnet är tvärvetenskapligt till sin karaktär och rymmer bland annat områden som text- och språkproduktion, litteratur- och mediereception, undervisning och lärande inom svenskämnets ramar, svenska som andraspråk samt formella och informella lärandemiljöer.
Forskning
Forskningsprojekt inom svenska med didaktisk inriktning.
Så blir grammatik mer meningsfullt för eleven
Vad händer om gymnasieelever får lära sig grammatik genom autentiska texter, till exempel skönlitteratur, i stället för tillrättalagda exempel? Det undersöks i en ny avhandling.
Miljonbidrag till forskning om läsfrämjande
Hur kan lärare främja elevers läsengagemang och läskompetens? Det vill forskare inom pedagogik ta reda på i nära samarbete med lärare i Piteå kommun.
Forskning på ny form på examensarbete
Ett projekt har testat en ny arbetsmodell för examensarbete i lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet, kopplat till skolans verksamhet. Pilotprojektet har gett goda resultat.
26–28 november 2024
Konferens SMDI 2024
Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse. Välkommen till den sextonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.