Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
90 träffar
- Kurs - Grundnivå - 22,5 Hp
Fastighetsförmedling 2, inklusive självständigt arbete
Kursen är en av de avslutande kurserna på fastighetsmäklarprogrammet där studenterna ska tillämpa de kunskaper de har lärt sig i de obligatoriska kurser som föregår denna kurs. Det huvudsakliga målet är att studenten ska kunna genomföra en självständig fastighetsförmedling.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Entreprenörskap och affärsplanering
Affärsplanering är en central aktivitet i att starta och driva ett företag. I kursen får du möjlighet att utveckla och träna dina förmågor att identifiera, utveckla och kommunicera affärsmöjligheter genom affärsplanering.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Ledning av innovationsmiljöer
Kursen behandlar verktyg och modeller för att leda och organisera innovativa processer i olika typer av innovativa miljöer.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering ledarskap och affärsutveckling
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet ledarskap och affärsutveckling. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, innovation och strategisk affärsutveckling, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Västvärldens moderna ekonomiska historia
Kursen behandlar marknadsekonomins, kapitalismens och de globala marknadernas framväxt och funktionssätt från 1800-talets mitt och fram till idag. Kursen lägger sin tonvikt vid västvärlden.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering marknadsföring
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området marknadsföring.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriell försäljning och inköp
Kursen ger en fördjupad förståelse för försäljningens strategiska betydelse för industriföretag.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Hållbar strategisk marknadsföring
Baserat på ett företags övergripande affärsstrategi, inklusive hållbarhetsstrategi, kommer studenterna i denna kurs att utveckla marknadsföringsstrategier för att skapa konkurrensfördelar för organisationer på en industriell marknad.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Förhandlingar och affärssamtal
Kursens mål är att utveckla studenternas kunskaper om försäljning och förhandling samt erbjuda praktisk träning i förmågan att genomföra affärssamtal och förhandlingar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriella marknader och nätverk
Kursens mål är att studenten ska erhålla kunskaper i industriell marknadsföring med fokus på nätverk och relationsbyggande på industriella marknader, inköpsbeteende och försäljningsaktiviteter med engelska som arbetsspråk.
- Kurs - Grundnivå - 15 Hp
Examensarbete i företagsekonomi, specialisering marknadsföring, kandidat
Kursen innebär att studenten skriver en uppsats inom ämnesområdet marknadsföring. Ett centralt innehåll i kursen är att lösa ostrukturerade problem med hjälp av företagsekonomiska teorier, modeller och tillämpningar.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Jag som varumärke
Kursen ges i samarbete med Career Center och behandlar hur man genomför en situationsanalys av en person som ett varumärke och hur man kan sätta specifika och mätbara mål för både karriär och livet.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Försäljning och etik
Kursen Försäljning och etik innehåller teorier om försäljning och hur man på ett effektivt sätt kan planera, genomföra och följa upp säljaktiviteter. Kursen tar också upp etik och hur etiska begrepp och förhållningssätt kan påverka säljarbetet.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Kundfokuserad produktutveckling
Marknadsundersökningar, identifiering av kundönskemål, fokusgrupper, enkätmetodik, kundcentrerad planering (QFD), conjoint analysis, kreativitetsteori.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Internationell marknadsföring
Kursens handlar om marknadsföring på internationella marknader och syftar till att ge studenten förmåga att kritiskt granska och utnyttja teorier inom internationell marknadsföring.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi A, Makroteori
Vad händer om Riksbanken höjer reporäntan och varför gör de det? Har du någonsin funderat över varför det finns arbetslöshet och om den går att minska? Kursen Makroteori A ger dig svaren på dessa och liknande frågor.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Nationalekonomi A, Tillämpad makroekonomi
Undrar du hur Riksbank och Riksdag bedriver ekonomisk politik samt hur detta påverkar dig och andra? Varför finns EMU? Varför är vissa länder rika och andra fattiga? Kursen Tillämpad makroekonomi A ger dig svaren på denna och liknande frågor.