Ljustest varningslyktor
En förstudie av synbarhet av varningslyktor på arbetsfordon på väg.
I en förstudie har synbarheten av tre olika så kallade varnings- och avstängningslyktor analyseras och jämförts, både enskilt och i kombination, under varierande förhållanden på raksträcka, kurva, krön och svacka samt i dagsljus och mörker. Lyktorna var monterade på ett arbetsfordon för slåtter, en väghyvel.
Studien har genomförts längs två vägsträckor med en god blandning av linjeföring med kuperad och kurvig terräng, långa raksträckor och närliggande skogslandskap. Bedömningen av lyktorna dokumenterades och resulterade i totalt 866 observationer. Lyktorna hade olika spridningsvinkel vilket gjorde att synbarheten påverkades i kurvor, krön och svackor. En av belysningarna var så ljusstark att den i vissa fall bländade i mörker.
Det blinkmönster som ansågs ge bäst upptäckbarhet under alla förhållanden var en snabb dubbelblixt med ett (kort) uppehåll mellan. Som jämförelse ansåg man att den parallellblink som avstängningslyktorna gav, med frekvensen 60 ggr/min, var snarare monoton och ”sövande”.
Bedömningen är att enbart en ramp av den typ som testats, med dubbelblixt, ger en mycket bra synbarhet som fungerar bra under alla de testade situationerna förutom mörker då den på korta avstånd bländar.
De monterings- och inkopplingsinstruktioner som medföljde alla lyktor var bristfälliga och kan medföra felaktig montering av lyktorna.
Uppdaterad: