Kan morfologisk träning ge bättre läsflyt? En interventionsstudie för barn med lässvårigheter och barn med typisk läsförmåga
I detta projekt kommer vi att undersöka hur träning av morfologisk medvetenhet påverkar läsutvecklingen hos barn i 8-9-årsåldern.
Dagens metoder för läsundervisning syftar till att förbättra barns förmåga att läsa genom att ljuda samman bokstäver. Dessa metoder är effektiva i den allra tidigaste delen av läsutvecklingen men de hjälper inte barnen att utveckla snabb och flytande läsning. För individer som har lässvårigheter kvarstår problem med flytande läsning ofta i vuxen ålder. Kunskap om hur man förbättrar förmågan till flytande läsning saknas idag.
I detta projekt kommer vi att undersöka hur träning av morfologisk medvetenhet påverkar läsutvecklingen hos barn i 8-9-årsåldern. Huvudsyftet är att studera hur den morfologiska träningen påverkar flytande läsning men vi kommer även att studera effekter på ordläsning och läsförståelse. Barn med lässvårigheter och barn med typisk läsutveckling kommer att delta i projektet och vi kommer att undersöka effekter av träningen i de olika grupperna.
Medverkande: Malin Wass (Psychology, LTU), Prof. Janne von Koss Torkildsen (University of Oslo), Prof. Birgitta Sahlén (Lund University), Prof. Björn Lyxell (University of Oslo)
Finansiär: Swedish research council/ Vetenskapsrådet, 2021-2024
Kontakt vid Luleå tekniska universitet: Malin Wass
Uppdaterad: