Ekonomi, organisation och företagande
Hos oss kan du sätta ihop din egen ekonomiutbildning genom att välja bland de kurser som intresserar just dig. På så sätt kan du hitta din alldeles egna inriktning och nisch på arbetsmarknaden.
Vi erbjuder ett stort urval av kurser med fokus på bland annat organisationer, ledarskap, entreprenörskap, marknadsföring och miljöfrågor.
I våra grundläggande kurser inom nationalekonomi, som är ett av våra huvudområden, får du svar på frågor som. Vad händer när Riksbanken höjer reporäntan? Varför är vissa länder rika och vissa fattiga?
Att ha kunskaper inom ekonomi är alltid en fördel, oavsett utbildningsfokus, och många av våra kurser lämpar sig för dig som saknar tidigare kunskaper i området. Ett exempel på detta är vår kurs där du får jobba med ditt eget varumärke för att bli attraktivare på arbetsmarknaden. Genom att analysera dina styrkor och svagheter får du självkännedom och klarhet i vem du är och vart du vill nå. På så sätt kan du kan sätta upp specifika och mätbara mål för både privatliv och karriär.
90 träffar
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Kvalitetsutveckling - värderingar, arbetssätt och verktyg: Grundkurs
Att förbättra kvaliteten på varor och tjänster blir allt viktigare för såväl privata företag som offentlig sektor. Kvalitetsarbete innebär att finna effektiva arbetssätt och att skapa nöjda kunder.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategier för global marknadsföring
Kursen behandlar globaliseringen av marknader och hur detta påverkar marknadsföringsstrategier.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Marknadsundersökningar för affärsbeslut
Kursen behandlar marknadsinformationens roll i företag och hur marknadsundersökningar kan användas vid affärsbeslut. Hela processen från formulering av affärsproblemet till kommunikation av undersökningsresultaten studeras och övas.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell marknadsföring, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete civilekonom, inriktning företagsekonomi, specialisering marknadsföring
Kursens fokus ligger på färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem som är väsentliga i en yrkesverksamhet som företagsekonom inom området marknadsföring.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Förhandlingar och affärssamtal
Kursens mål är att utveckla studenternas kunskaper om försäljning och förhandling samt erbjuda praktisk träning i förmågan att genomföra affärssamtal och förhandlingar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Industriella marknader och nätverk
Kursens mål är att studenten ska erhålla kunskaper i industriell marknadsföring med fokus på nätverk och relationsbyggande på industriella marknader, inköpsbeteende och försäljningsaktiviteter med engelska som arbetsspråk.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Lean produktion
- Kurs - Grundnivå - 2 Hp
Projekt & Projektledning
- Kurs - Avancerad nivå - 30 Hp
Examensarbete i industriell ekonomi, industriell logistik, civilingenjör
Kursens övergripande mål är att studenten skall öva, utveckla och visa färdigheter i att tillämpa teori och metod för att lösa ostrukturerade problem med relevans för en yrkesverksamhet som civilingenjör Industriell ekonomi.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Logistik 2
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper inom logistik, processtyrning och styrning av värdekedjor.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Operationsanalys
Kursen syftar till att ge studenten kunskaper om matematiska modeller för komplexa problem som uppstår vid ledning/styrning av system av människor, maskiner, material och/eller pengar inom t ex industri, affärsverksamhet, förvaltning och försvar.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Strategies for e-Business
Kursens mål är att utveckla studentens förståelse för hur e-Business påverkar möjligheter och förutsättningar för affärsutveckling och verksamhetsutveckling ur ett ledningsperspektiv.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Internationell affärsmiljö
Kursen fokuserar på internationell affärsverksamhet som ämnesområde och behandlar de internationella företagens affärsmiljöer innefattande ekonomiska, kulturella, politiska och finansiella miljöer.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Internationell marknadsföring
Kursens handlar om marknadsföring på internationella marknader och syftar till att ge studenten förmåga att kritiskt granska och utnyttja teorier inom internationell marknadsföring.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Marknadsföring, grundkurs
Kursen ger grundläggande kunskaper i marknadsföring, främst avseende förhållanden inom konsumentmarknaden.
- Kurs - Grundnivå - 7,5 Hp
Operations management och strategi
Kursen behandlar på en grundläggande nivå metoder för att analysera, styra och förbättra en organisations interna verksamhet givet den övergripande strategin. I kursen definieras och behandlas dessa grundläggande strategiska beslut.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Kundfokuserad produktutveckling
Marknadsundersökningar, identifiering av kundönskemål, fokusgrupper, enkätmetodik, kundcentrerad planering (QFD), conjoint analysis, kreativitetsteori.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Operativ kvalitetsledning
Kursen omfattar teori och praktik i avseende på förbättringsarbete och förändringsledning. Vidare studeras och diskuteras artiklar utifrån aktuell forskning inom området.
- Kurs - Avancerad nivå - 7,5 Hp
Statistisk processtyrning och sex sigma
Statistisk processtyrning, duglighetsstudier, styrdiagram för variabler, felkvoter, summor mm. Autokorrelerat data. Förbättringskonceptet Sex Sigma och projektarbete enligt DMAIC-upplägg.